Hoi!

Laatst was ik op Animal Event. Het was heel erg warm die dag en er werden spelletjes georganiseerd om de honden af te laten koelen. Een van deze spelletjes was koekhappen. Ik vond dit spelletje zo leuk dat ik het thuis direct ben gaan oefenen met Goldy. Mijn boef is totaal geen fan van water, maar voor de snoepjes ging ze heel ver!

De bedoeling van het spelletje is dat je een grote bak pakt en hier een laagje water in zet. Voor honden die water spannend vinden kan je een klein laagje doen om mee te beginnen. Dit heb ik met Goldy ook gedaan. Eerst heb ik haar een kunstje laten doen zonder water, zodat ze snapte dat ze voor een kunstje een snoepje kreeg.

Vervolgens laat je een snoepje in het water vallen en laat je je hond het snoepje uit de bak water pakken. Goldy was eerst echt niet van plan om haar neus zo diep in het water te steken. Daarom pakte ik eerst het snoepje op mijn hand en hield die vlak onder het wateroppervlak, zodat het makkelijker was voor haar om het snoepje te pakken. Toen ze dat eenmaal doorhad durfde ze steeds dieper te gaan en uiteindelijk haalde ze het snoepje van de bodem. Toen ging ik natuurlijk meer water in de bak doen en ook dat was geen probleem voor haar!

Als vervolgstap ben ik gaan proberen of ze met haar voorpootjes in de bak durfde. Met een snoepje heb ik haar er voorzichtig in laten stappen. Mevrouw vond het eerst maar niks en hield steeds 1 pootje omhoog, super grappig. Maar al gauw had ze door dat ze het snoepje pas kreeg als er 2 pootjes in het water stonden en toen ging het goed. Echt heel leuk om te merken dat ze haar weerstand van water op deze manier kan overwinnen. Op de foto’s bij deze blog durfde ze al met haar pootjes in het water, dus vandaar dat ze bij het ‘koekhappen’ ook al met haar voorpoten in het water staat 😉

Voor honden die geen watervrees hebben is dit spelletje helemaal te gek natuurlijk. Je kan het ook echt een hersenwerk spelletje maken door drijvende ballen in de bak te doen, zodat de hond ze aan de kant moet duwen om de snoepjes van de bodem te halen. Of door snoepjes in de ballen te doen (moeten ze er natuurlijk wel uit kunnen) en op die manier de hond aan het werk te zetten.

Dit is echt een superleuke manier om je hond bezig te houden en tegelijk af te laten koelen op een warme dag!

Wat doe jij met je huisdieren op een heel warme dag? 

Liefs, Bernice

 

 

