Hoi!

Voor mijn 18e verjaardag had ik maar 1 wens. Geen rijbewijs, geen auto, ik wilde konijnen. En om precies te zijn wilde ik een konijnenhok, want de konijnen wilde ik zelf uitzoeken. 

Toen ik op de dag dat ik jarig was van mijn ouders mijn rijbewijs kreeg was ik serieus teleurgesteld. Gelukkig was daar even later mijn konijnenhok en kon ik weer lachen. Niemand van mijn ‘normale’ vrienden kon begrijpen dat ik konijnen voor mijn verjaardag wilde, maar gelukkig snapten mijn klasgenoten het wel (ik studeer diergezondheid en management, vandaar). Dolblij was ik met mijn konijnenhok. Ik had al flink wat research gedaan naar wat voor konijnen ik wilde. Ik zag super leuke konijnen in een asiel, maar de meesten waren vrij wild. Daarnaast had ik de stiekeme wens dat ik ze zelf wilde ‘opvoeden’ zodat ze helemaal aan mij gewend zouden zijn.. mission failed to be honest 😉

Toen ik op internet het konijnenras Teddy Dwerg tegenkwam werd ik spontaan verliefd op deze prachtige pluizige langharige bolletjes. Ik zocht een fokker op in de buurt en een paar dagen later had ik mijn 2 bolletjes wol. Een broertje en een zusje uit hetzelfde nest. De fokker had mij op het hart gedrukt dat ik ze heel goed moest borstelen en verzorgen en niet moest vergeten om het broertje op tijd te laten castreren.

Toen moesten er namen komen! Er is van alles bedacht, maar uiteindelijk is het Marshall en Lily geworden. Ze luisteren er niet naar, maar toch! Ik krijg altijd leuke reacties op de namen, ze komen uit de serie How I Met Your Mother.

Inmiddels zijn mijn pluizebolletjes bijna 3 jaar oud en zijn ze niet zo fan van mij ;). Dit komt omdat ik ze geregeld moet borstelen door hun enorme klitten vacht die enorm snel vervilt. Eens in de zoveel tijd gaan ze naar de trimsalon en worden ze helemaal kaal geschoren. Dit doe ik meestal vlak voor de zomer, zodat ze niet oververhit raken met hun enorm dikke vacht. Vlak voor de winter worden ze uitgedund, de ondervacht wordt dan weggehaald. Zo blijven ze wel warm en pluizig, maar zijn de dikke stukken vilt wel uit hun vacht.

Wat die vacht betreft, ik zal nooit meer Teddy Dwerg konijnen kopen. De dieren hebben meer last dan gemak van hun vacht. De vacht rond de ogen moet constant worden bijgeknipt, anders zien ze bijna niets. Er zit enorm veel tijd in het onderhouden van de vacht en ze hebben ontzettend snel last van de warmte.

Sowieso ben ik nu wijzer dan ik eerder was. Mijn volgende konijnen komen uit het asiel, dat weet ik zeker. Er zijn zo ontzettend veel dieren in het asiel, een jong dier kopen is niet nodig. Natuurlijk is dat mega leuk en schattig, maar je helpt er helemaal niemand mee.

Voor nu hoop ik dat Lily en Marshall heel oud worden, ondanks hun ellendige vacht. Tot nu toe gaat het gelukkig erg goed met ze. Ze hebben een hok met 2 verdiepingen, dat op een plaat met wieltjes eronder staat. Elke ochtend (als het droog is) rijdt ik ze naar het gazon, waar een ren staat. Daar klik ik het hok aan en voila, ze hebben een binnen en buitenverblijf. Wat dat betreft komen ze niets te kort 😉

Heb jij (huis)dieren? Ik ben benieuwd!

Liefs, Bernice

